Jak zamówić odpowiednią bramę garażową?


Garażowa brama segmentowa
Na początek wyjaśnienie kliku pojęć, których znajomość pozwoli uniknąć błędów przy zamawianiu bramy:
  • nadproże - wysokość od sufitu do otworu wjazdowego, mierzona wewnątrz pomieszczenia;
  • węgarki - szerokość od ściany do otworu wjazdowego;
  • głębokość wbudowania - długość garażu.
Producenci bram określają minimalne wartości tych parametrów niezbędne do zamontowania bramy. Dodatkowo na suficie i ścianach nie mogą znajdować się żadne elementy typu rury, podpory, belki itp. ponieważ mogą one uniemożliwić montaż prowadzenia bramy. Trzeba pamiętać również o odpowiednich rozmiarach otworu wjazdowego i bramy. Im szersza i wyższa brama, tym większa wygoda i elastyczność przy zmianie samochodu. Szersza brama sprawdza się również gdy wjazd do garażu wiąże się z manewrowaniem.

Pomiar powinien odbywać się po wykończeniu garażu lub trzeba wziąć pod uwagę jakie tynki, ocieplenie czy płytki zostaną dodatkowo położone. Nadproże, węgarki i podłoga muszą być proste i tworzyć równoległą płaszczyznę w przeciwnym razie rozkład sił w bramie nie będzie równy, co może doprowadzić do szybszego zużycia obciążonych elementów. Określenie ostatecznego poziomu posadzki jest niezbędne dla precyzyjnego wyregulowania bramy i zaprogramowania napędu.

Montaż segmentowej bramy garażowej


Jeśli udało się nam już wszystko zmierzyć i zamówić odpowiednią bramę garażową to czas na montaż. Pierwszym krokiem jest zamontowanie pionowych prowadnic w określonej odległości od siebie. Brama jest szersza od otworu wjazdowego więc prowadnice przykręcane są do wewnetrznej ściany garażu. Następnie instalujemy prowadnice łukowe i poziome, podsufitowe. Wszystkie te elementy powinny zostać skręcone w jedną konstrukcję i ustabilizowane uchwytami przykręconymi do sufitu i ściany. Kolejnym krokiem jest montaż systemu otwierającego bramę w skład, którego wchodzą dwie szpule z nawiniętą linką stalową, rurki prowadzące i sprężyny skrętne. Te elementy montowane są do nadproża. Sprężyny należy zakładać zgodnie z kierunkiem zwojów. Prawidłowo założona sprężyna podczas naciągania zmniejsza swoją średnicę i prostuje się, założona odwrotnie zwiększa średnicę, przeskakuje na uchwycie co może prowadzić do jej uszkodzenia i konieczności wymiany. Czas na montaż przęseł bramy. Segmenty umieszcza się w prowadnicach, mocuje do rolek prowadzących i łączy zawiasami. Zostaje jeszcze zainstalowanie akcesoriów i naciągnięcie sprężyn skrętnych i brama jest gotowa do użytku. Dodatkowo możemy zamontować jeszcze mechanizm pozwalający automatycznie otwierać bramę i sterować nią za pomocą pilota. W tym celu musimy mieć położoną instalację elektryczną przeznaczoną dla napędu, w tym gniazdko w suficie. Układ instalacji jest uzależniony od rodzaju napędu i wyposażenia takiego jak fotokomórki czy włącznik. Silnik odpowiadający za tego typu sterowanie montuje się nad bramą, a podnoszenie obywa się dzięki prowadnicy z pasem zębatym łączącym bramę z automatem otwierającym. Można zainstalować fotokomórki, które zabezpieczą osoby i przedmioty przed przytrzaśnięciem ale mechanizmy są obecnie bardzo czułe na przeciążenia i jakakolwiek przeszkoda znajdująca się na drodze zamykania bramy zostanie natychmiast po dotknięciu wykryta i brama cofnie się o kilkanaście centymetrów. Jeśli wystąpią przerwy w dostawie prądu to mechanizm można rozłączyć i obsługiwać bramę ręcznie.

Jeśli wszystko zostało zamontowane poprawnie to przez najbliższe kilkanaście lat nie powinniśmy mieć problemów z obsługą bramy. Należy jednak co jakiś czas oczyścić i posmarować sprężyny, zawiasy oraz rolkowe prowadnice w szynach. Jeśli będziesz wykonywał jeszcze jakieś prace budowlane to pamiętaj o zabezpieczeniu bramy folią przed kurzem, pyłem, zachlapaniem tynkiem, zaprawą murarską lub farbą. Zaprawa czy farba może trwale uszkodzić i odbarwić materiał wykończeniowy bramy.